• Hogyan tervezd meg, mennyi súlyra van szükséged?

    2017-03-29 | abazsolt
  • “A felhajtóerő egyenlő nagyságú a test által kiszorított folyadék vagy gáz súlyával.”
    Arkhimédész törvénye.

    Minden búvár átka. Merülni akarunk, de a vizes ruhában rejlő felhajtóerő, a BCD-nk (mellény), a tüdőnk és a zsírsejtjeink mind összejátszanak, hogy ez ne történjen meg. Ahhoz, hogy ezt a felhajtóerőt kiegyensúlyozzuk, a megfelelő tömegű súlyra van szükségünk. A kérdés az, hogy pontosan mennyi az a megfelelő? Míg a válasz minden búvár számára különböző, a cél ugyanaz: Annyit vigyünk magunkkal, hogy az ne gátolja a búvárkodásunkat a kívánt mélységben, viszont egy grammal se többet.

    Általánosságban azt tanítják a búvároknak, hogy semleges lebegőképességet érjünk el 5 méter mélyen úgy, hogy szinte üres a palackunk és légtelenített a mellényünk. De hogyan érjük ezt el? Ott van például a becsült módszer: Saját test tömegünk 10%-ának megfelelő súlyt vigyünk. És van a vízfelszínen lebegős módszer: Teljes felszerelésben annyi súly legyen nálunk, hogy úgy tudjunk a felszínen lebegni, hogy a szemünk kilátsszon – vagy a hajunk, ahogy mások fogalmaznak.

    Viszont ahelyett, hogy csak magunkkal visszük a kellő súlymennyiséget, miért nem szánunk egy kis időt annak megértésére, hogy miért viszünk pont annyit, amennyit, hogy az ólom pontosan mit is “ellensúlyoz”?
    Azzal hogy beállítjuk a felhajtóerő szintjét, valamint hogy tudni fogjuk pontosan hova szükséges helyeznünk a súlyokat (a nedves ruhán), el fogjuk tudni érni, hogy csökkentsük a súlymennyiséget úgy, hogy annyi mégis legyen amennyi mindenképp szükséges. Megmutatjuk hogyan:

    Számolj a test tömegeddel

    Mennyi súlyt vigyél magaddal, hogy kényelmesen tudj búvárkodni? Vigyél néhány ólmot magaddal a vízbe úgy, hogy csak a fürdőruha van rajtad. A kiegyensúlyozásod tökéletese, ha egy helyben tudsz maradni fél tüdővel, és merülni kezdesz, ha kifújod azt. Légző cső használatával ezt még könnyebben megteheted.

    Tipp ahhoz, hogy még kevesebb súlyt kelljen használnod: Fogyjál le és edz. Minden felesleges zsírtömeg, amit izommá alakítasz át, csökkenteni fogja a felhajtóerő hiányt. Ennek oka, hogy a tiszta izomnak sokkal kisebb a felhajtóereje, mint a “zsírnak”/”feleslegnek”.

    Számolj a búvárruhával

    Teljes búvárfelszerelésben is próbáld és ismételgesd az 1. lépésben mutatott módszert. Fogd ezt a súlymennyiséget amit így kapsz, vond ki belőle azt amit fürdőruhában kaptál, és megkapod azt a nettó értéket, mennyi felhajtóerővel rendelkezik a búvárruhád.

    Tipp ahhoz, hogy még kevesebb súlyt kelljen használnod: Ha a (vízi) körülmények engedik, használj vékonyabb búvárruhát. Egy, másfél grammnyi felhajtóerő jut minden milliméterre (a vizes ruhán). Ha neoprénruhát használsz, vedd figyelembe, hogy a sűrített vagy összenyomott neoprénnek jóval kevesebb a felhajtóereje. Amennyiben pedig szövet szárazruhát használsz, vedd figyelembe, hogy a vékonyabb alsó ruházatnak jóval kisebb a felhajtóereje, mint a vastagabbaknak.

    Számolj a mellényeddel (BCD, Jacket)

    Sok múlik azon, mekkora a mellényed felhajtóereje. Különösképp a régebbi, teljes felszereltségű  modelleknél, amelyek hagyományos béléssel rendelkeznek. Gyakori a régi mellények esetében, hogy a nagyobb felhajtóereje miatt kb 2 kiló súlyt kell helyezned az ólomövedre. Szerencsére azonban a legkorszerűbb modelleknél ez már már jóval kisebb.

    Ahhoz hogy megtudd mekkora a mellényed felhajtóereje, leeresztett állapotban nyomd víz alá. A bélést kezd összenyomni/préselni, hogy vízbuborékok keletkezzenek. Mindeközben a mellényt szép lassan forgasd is meg minden irányba, mindenhol nyomkodd meg, hátha valahova beszorult a levegő. Légy türelmes, mert ahhoz hogy a pontos felhajtóerő értéket megkapd, minden levegőnek távoznia kell a mellényből. Ha már sehonnan nem jönnek buborékok, engedd el: Amennyiben a vízfelszínen marad így is, maradt még felhajtóerő, amit ólommal kell egyensúlyozni.

    Tegyél súlyokat a mellényre, pont annyit, hogy elérje a semleges lebegőképességet. Számold össze mennyi súlyt kellett légtelenített állapotban rátenni ennek eléréséhez, és máris megkaptad az értékedet.

    Tipp ahhoz, hogy még kevesebb súlyt kelljen használnod: Vegyél modern mellényt. A 7-8 éve piacra került modellek átlagosan fél kilótól másfél kilóig terjedő felhajtóerővel rendelkeznek, valamelyikben semennyi sincs.

     

    Számolj a palackoddal

    A felhajtóerő-karakterisztikája a palackoknak nagyon eltérő lehet. Példaként, egy sztenderd alumínium 12 literes, kb. 3/4 kg negatív felhajtóerővel rendelkezik maximálisan feltöltve, és  kb. másfél kiló pozitívval 30 bar nyomáson. A merülés kezdete és vége között tehát kb. 2,25 kg felhajtóerő különbség keletkezik, amit természetesen plusz súlyokkal kell kompenzálni.
    Egy acél palack esetében más a helyzet, mert teletöltve negatív felhajtóerővel rendelkezik, és úgy is marad a búvárkodás végéig. Példaként: egy nagy nyomású 12 literes körülbelül 4,5 kg negatívval rendelkezik induláskor, és 3/4 kg negatívval a végén. Kiszámolható, hogy 3 kg súlytól megszabadulhatunk a merülés végére.

    Tipp ahhoz, hogy még kevesebb súlyt kelljen használnod: Válts acél palackra. Egy 12 literes alumínium és egy 12 literes acél palack közt három kg a felhajtóerő különbség!

    Számolj minden mással

    Pakold össze az összes, a búvárkodáshoz szükséges kellékeket (kés, uszony, komputer stb.) egy semleges lebegőképességű “hálós táskába”, és merítsd víz alá. A cél az, hogy megnézzük, hogy a teljes csomag felhajtóereje pozitív-e. Ha az, tegyél rá annyi súlyt, hogy semleges lebegőképességű legyen. Ha negatív a felhajtóerő akkor se lesz az “nagy”, vedd úgy hogy ez a búvárkodás “ára”. Hidd el, nem fog ellened dolgozni ez a plusz teher, és csak ez számít.

    Add össze az összes lépést.

    Amennyiben az összes lépést megteszed, tiszta képet fogsz kapni arról, hogy a teljes búvár szettedben hol bújik meg rejtett felhajtóerő. Ha mindegyiket külön-külön megtetted, vedd fel a már új szettedet, és újra tedd meg az első lépést, és ez megmutatja, mennyit nyertél. Ha minden stimmel, fél tüdővel úgy tudunk lebegni, hogy szemünk a vízfelszín felett marad, a levegő kifújása után pedig lassan merülni kezdünk. Ha ez mégse történik meg, valószínűleg valamit helytelenül végeztél, de ez se lehet több ~fél kilónál. Pótold a hiányosságokat (plusz súly), és irány merülni.

    Sós vagy édes víz?

    Amennyiben édesvízben, tavakban szoktál merülni, ezeket a lépéseket is édesvízben tedd meg. (Sós esetén természetesen sósba). Amennyiben a kalkulációkat édesvízben végezted, de sós vízben szeretnél merülni, számolj vele, hogy kb. 2-4 kilóval több súly kell majd az ólomövedre.